Ciężarki do ćwiczeń – czy warto je mieć?

Dobór hantli do ćwiczeń ma większe znaczenie, aniżeli wielu ćwiczących uważa. Jeżeli chwycisz za duże, zaryzykujesz urazem, natomiast za małe nie pomogą ci uzyskać spodziewanych efektów. Nie ma żadnego poważnego algorytmu, jaki pomógłby wybrać doskonałe hantle dla jakiejkolwiek osoby. Jak zatem dobrać te niezwykle przydatne? Jakie ciężarki do ćwiczeń (których bogata oferta znajduje się tutaj: https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Gryfy-i-obciazenia_Hantle-967.html”>ciężarki do ćwiczeń sprawdzą się niewątpliwie najlepiej?

Trening z obciążeniem. Czemu należałoby ćwiczyć z hantlami?

Rozpocznijmy od obalenia mitu, jaki niepokoi mnóstwo kobiet: trening z hantlami zagraża niepotrzebnym wzrostem masy mięśniowej, z negatywnymi skutkami dla kobiecości. To nieprawda. Choćby gdybyś przerzucała tony żelastwa oraz stosowała masę odżywek, i tak miałabyś niewielkie perspektywy na wypracowanie sobie barów gladiatora lub klaty Schwarzeneggera. Rozwijaniu bujnego umięśnienia u pań przeciwdziała niski poziom testosteronu oraz duży poziom estrogenów, jakie spowalniają mechanizmy anaboliczne.

Ciężarki dla pań

Hantle dla pań mają z zasady odmienne zastosowanie aniżeli te dla panów. Rozwijają mięśnie w mniejszym stopniu, natomiast na tyle efektywnie, aby pozwalać zachować smukłość oraz sprężystość ciała. Zalecane są wyjątkowo kobietom, jakie mają mało siły w dłoniach oraz chciałyby zapobiec wiotczeniu skóry ramion. Ćwiczenia z hantlami są także istotne w profilaktyce osteoporozy – wspierają nie jedynie mięśnie, jednak także i kości. Podniesiona gęstość kości znaczy mniejszą wrażliwość na urazy oraz złamania.

Użyteczność oraz zabezpieczenie

Ważnymi kryteriami doboru hantli są użyteczność i zabezpieczenie ich używania. Należałoby zatem przyjrzeć się im zakończeniom. Klasycznie widziane są zakończenia okrągłe – niestety, nie należą one do zbyt praktycznych, gdyż po odstawieniu na podłogę rozpoczynają się przetaczać. Praktyczniejsze są więc modele o zakończeniach np. kwadratowych lub trójkątnych. W trakcie ćwiczeń często zdarza się i tak, iż hantle wyślizgują się z ręki – w ten sposób można nie jedynie uszkodzić posadzkę, jednak także i sobie zrobić krzywdę, szczególnie kiedy hantle wyróżniają się większą wagą.

Hantle a zabezpieczenie – zaczep gładki lub śrubowy?

Istotną sprawą przy doborze hantli dla niedoświadczonych siłaczy jest forma samego gryfu. Zaczepy płaskie, przyspieszają dokładanie ciężaru, jaki starczy wsunąć na zakończenie gryfu i unieruchomić przy wykorzystaniu specjalistycznego uchwytu. Kłopot w tym, iż może się on luzować, co zwiększa zagrożenie upuszczenia ciężkiego krążka oraz uszkodzenia domowej posadzki. Jeżeli chcemy dokładać ciężar co parę tygodni, więc tak jak zakłada zwyczajny progres treningu siłowego, lepiej postawić na pewny gryf śrubowy.