USN spike

Odżywki i suplementy dla biegaczy – czy warto w nie inwestować?

Coraz częściej, suplementy oraz odżywki stają się popularnym środkiem wspomagającym organizm podczas wysiłku fizycznego jak i w tracie spoczynku. Nic dziwnego, ponieważ osoby, które na co dzień mają do czynienia z dużym wysiłkiem i wyczerpującymi treningami bardzo często mogą mieć zakłóconą homeostazę (naturalną równowagę organizmu). Prowadzi to nie tylko do obciążenia fizycznego ale również psychicznego danej osoby. A więc, jakie środki stosować aby zwiększyć efektywność swojego treningu biegowego? Czy warto po nie sięgać?

usn spike napój

Kilka słów wstępu

Odżywki oraz różne suplementy stają się dla niektórych biegaczy nieodzownym elementem wspomagającym wysiłek wytrzymałościowy. Tak naprawdę, w zależności od potrzeb obecnie na rynku  mamy dostęp to wielu środków zapewniających lepsze wyniki sportowe czy chociażby sprawniejszą regenerację. Możemy do nich zaliczyć np. środki węglowodanowe, termogeniki, tabletki BCAA, napoje uzupełniające (np. USN Spike) czy specyfiki mineralno-witaminowe. Okazuje się jednak, że nie każdy sportowiec czy osoba uprawiająca sport rekreacyjnie powinna przyjmować dokładnie te same preparaty.

Rodzaj przyjmowanych środków/suplementów/odżywek zależy m.in. od intensywności aktywności fizycznej oraz częstotliwości jej wykonywania oraz od stanu zdrowia. A więc, jakie konkretnie odżywki czy suplementy powinna stosować osoba biegająca na długie dystanse (a jej celem jest stała poprawa kondycji), a jakie biegacz rekreacyjny (którego celem jest np. utrata wagi)?

Biegacze rekreacyjni a odżywki

Według wielu ekspertów biegacze, którzy uprawiają ten sport 2-3 razy w tygodniu (po około 30 minut) nie muszą koniecznie stosować odżywek lub suplementów. Warto jednak pamiętać o tym, aby 1-2 godziny przed treningiem zacząć dostarczać swojemu organizmowi (w niewielkiej ilości) węglowodanów złożonych, które dodatkowo cechują się niskim indeksem glikemicznym. Będzie to główne źródło energii podczas biegania. Dodatkowo, ważne jest również dostarczenie białka (np. ryż na mleku z owocami). Jeśli jednak czujesz, że „to nie Twój dzień” możesz zastosować płyny izotoniczne lub energetyczne (np. USN Spike).

Co pić w trakcie biegu? Okazuje się, że wystarczy a woda mineralna, jednak taka charakteryzująca się sporą zawartością cennych biopierwiastków. Są to: magnez oraz wapń. Nasz organizm nawet w trakcie niewielkiego wysiłku traci wraz z potem znaczną ilość tych minerałów. Zachowanie tych pierwiastków stabilizuje poziom fosforanów wapnia, dodatkowo zapobiegając demineralizacji kości. Dzięki temu jesteśmy w stanie przetrwać znaczne obciążenie treningowe.

usn spike supleexpress

Biegacze długodystansowi

Jeśli jednak jesteś biegaczem długodystansowym, trenujesz intensywnie lub ze znacznie większą częstotliwością niż inni ludzie, musisz pamiętać o tym, aby zapewnić sobie odpowiedni poziom nawodnienia oraz warunki do regeneracji.

Zarówno przed, jak i w trakcie treningu musisz sięgać po różne napoje izotoniczne. Ich celem jest wyrównanie poziomu zarówno elektrolitów, jak i wody. Ponadto, izotoniki uzupełniają niedobory witamin.

Tuż po intensywnym treningu, dobrym pomysłem jest wypicie odżywki węglowodanowej (0,6-1 g na kg masy ciała). Jeśli uprawiasz bieganie długodystansowe regularnie, dobrą opcją jest również zażywanie suplementów, które powodują poprawę stanu kości oraz stawów (glukozamina). Poza tym, dość powszechnym środkiem jest BCAA, czyli aminokwas, który pomaga zapobiegać rozpadowi białek. Dzięki temu nasz organizm nie męczy się tak szybko.

bcaa supleexpress

USN Spike, L-karnityna, kreatyna

Warto pamiętać, że dobrze dopasowane suplementy, odżywki muszą być odpowiedzą na potrzeby organizmu. Niezależnie czy potrzebujesz napojów energetycznych jak USN Spike, BCAA, L-karnityny czy innych składników dostarczających energii, wszystko swoje decyzje poprzedź konsultacją lekarską.

Dodaj komentarz